DİĞER

Ne olacak bu baz istasyonlarının hali?

Yargıtay’ın, baz istasyonlarının şehir merkezlerinden uzaklaştırılarak şehir dışında konuşlandırılması kararı bir süredir konunun muhatapları tarafından eleştiriliyor. Ortak kanı ise bu uygulamanın sorunu çözmek yerine daha da içinden çıkılmaz bir hale getireceği gibi…

Çoğumuz, bir baz istasyonunu tepesinde barındıran bir binada oturmak istemeyiz. Ya da baz istasyonunun yakınında bulunan bir yerde bulunmak istemeyiz. GSM telefon ve şebekelerinin canlı sağlığı konusunda etkilerinin hala net olmadığının iddia edildiği günümüzde, yukarıda bahsettiğimiz huzursuzlukları yaşamak da gayet doğal olsa gerek.

Fakat işin bir de artık geri dönülemeyecek ‘ihtiyaç’ boyutu var. Mesela bu yazıyı yazarken bulunduğum bölgede sahip olduğum GSM hattı o kadar sıkıntılı ki, internete bağlanmak zaten mümkün olmuyor,  bırakın interneti konuşmak bile oldukça zor.

Bu konunun en önemli taraflarından biri olan Elektrik Mühendisleri Odası, bu uygulamanın sorun çözmekten uzak olduğunu belirtiyor. EMO,  istasyonları şehir dışına taşımak yerine GSM operatörlerinin ortak baz istasyonu kullanmalarının sorunu büyük ölçüde çözeceğini iddia ediyor.

Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) da şehir dışına taşımanın soruları daha da artıracağı görüşünde. Yargıtay’ın verdiği kararın ‘bilimsellikten’ uzak olduğunu belirten TÜBİSAD, GSM şebekelerinin hücresel yayın yolu ile çalıştığını, iki hücre arasında boşluk bulunmaması gerektiğini söylüyor. Cep telefonu ve baz istasyonu arasındaki iletişimin en sağlıklı biçimde yürütülmesi için iki cihaz arasındaki mesafenin mümkün olduğunca az olması gerekiyor.

Telefon ve baz arasındaki mesafe açıldıkça iletişim için üretilen sinyal şiddetinin hem telefon hem de baz için arttığını belirten TÜBİSAD, sinyal şiddetinin en aza indirilmesi için istasyonların şehir içinde bulunmasının zorunlu olduğunu belirtiyor. Teknik veriler açısından Türkiye’deki baz istasyonlarının diğer ülkelere göre göre dörtte bir oranında daha güvenli olduğunu belirten TÜBİSAD, karar verilirken bunun da mutlaka göz önünde bulundurulması gerektiğinin altını çiziyor.

Görünen o ki bu baz istasyonu meselesi iki ucu kirli değnek. Ne onlarla, ne de onlarsız yapamıyoruz artık.

Başa dön tuşu