LEGO’nun 90 yıllık yolculuğu
Tam 90 yıl önce Danimarkalı bir marangoz, Danimarka’nın Billund şehrindeki atölyesinde bir dizi küçük tahta oyuncak tasarladı. İlk koleksiyonunda arabaları, uçakları ve yoyoları içeren 36 mütevazı parça vardı ve hepsi o bölgedeki çocukların dünyayı öğrenmelerine yardımcı olmak için özenle tasarlanmıştı. Ama Danimarkalı marangoz Ole Kirk Kristiansen’in 90 yıl önce bugün yani 1932’de bilemeyeceği şey, LEGO Group’un dünyanın en büyük oyuncak şirketlerinden biri olacağı ve her yıl milyonlarca çocuğa birbirleriyle oynamaları için ilham vereceğiydi. Ole’nin eğlenceye ve yüksek kaliteli oyuncaklara olan tutkusu yıllar geçse de onun en büyük mirası olarak etkisini sürdürmeye devam etti. Aslında “LEGO”, “İyi Oyna” anlamına gelen iki Danca “Leg ve Godt” kelimelerinden geliyor.
Ole’nin ilk ahşap oyuncağını yapmasından yirmi altı yıl sonra oğlu Godtfred, sonsuz sayıda yaratıcı yapım olanakları sunan, bugün bildiğimiz birbirine geçmeli LEGO® yapım parçasının patentini aldı. Ana renklerdeki birkaç basit yapım parçasından hareketle, mütevazı tek bir yapım parçası 18.000’den fazla LEGO ürününün temelini oluşturdu. Hatta THE LEGO MOVIE™’ile bir Hollywood filmine ilham oldu. Bu kadarla da sınırlı kalmadı; çocukların LEGO® MINDSTORMS®, robotik ve kodlama hakkında bilgi edinmelerine yardımcı oldu ve 180’den fazla video oyununda saatlerce süren dijital maceraya ilham verdi.
Oyunun Gücü
LEGO İyi Oyna Araştırması’nın 2022 sonuçlarına göre, oyun sadece eğlence ile ilgili değil, aynı zamanda çocukluk yıllarında kaydedilen gelişim, mutluluk ve tüm aile için kendini iyi hissetme halinin de ayrılmaz bir parçası.
LEGO Group, 2022 LEGO İyi Oyna Araştırması için 30’dan fazla ülkede 55.000’den fazla ebeveyn ve çocukla online anket gerçekleştirdi ve sonuçlara göre neredeyse tüm ebeveynler, oyun oynamanın çocukların yaratıcılıklarını (%93), iletişim yeteneklerini (%92), problem çözme becerilerini (%92) ve güven duygularını (%91) güçlendirdiğini düşündüklerini söylüyor. Çocuklar oyun oynarken, hızla değişen dünyada başarılı olmalarına yardımcı olacak beceriler geliştirirler. Ama en önemlisi, neredeyse tüm çocuklar ailece oyun oynamanın kendilerini mutlu ettiğini (%97), rahatlamalarına yardımcı olduğunu, kafalarını okuldan uzaklaştırdığını (%95) ve hatta oyunun kendileri için en sevdikleri öğrenme yolu olduğunu söylüyor.
LEGO bir aile markası
Oyun sadece çocuklar için değil. Birlikte oynamak tüm aileyi daha mutlu eder, daha güçlü aile bağları kurar ve ebeveynlerin %95’ine göre onların kendilerini iyi hissetme hallerini artırır. Her 5 ebeveynden 4’ü (%85), ailelerinin LEGO yapım parçalarıyla oynadıklarında daha mutlu olduklarını söylüyor.
Aile değerleri her zaman, Ole’nin ilk oyuncaklarını yapmaya başladığı ve bugün genel merkezi hala Danimarka, Billund’da bulunan LEGO Group’un kalbinde yer aldı. Bugün bile LEGO, Kjeld Kirk Kristiansen’in dümeni kendi oğlu Thomas Kirk Kristiansen’e devrettiği Ole’nin ailesine ait.
“Büyük büyükbabam 90 yıl önce şirketi kurduğunda, oyunun çocukların hayatlarını değiştirebileceğini fark etti – oyun aileleri bir araya getiriyor ve çocukların potansiyellerine ulaşmalarını sağlayacak beceriler geliştirmelerine yardımcı oluyor” diyor LEGO Group Başkanı Thomas Kirk Kristiansen ve ekliyor: “Onun sadece küçük bir atölyesi vardı, ancak diğer yandan mümkün olduğunca çok sayıda çocuğun oyunun getirdiği faydaları deneyimleyebilmesini sağlamak gibi bir ideali de vardı. “1932, 2022 veya 100. yıl dönümümüzü kutlayacağımız 2032’de olsun, dünyanın neresinde olurlarsa olsunlar tüm ailelerin iyi oynamalarına yardımcı olarak bu mirası sürdürmeye çalışıyoruz.”
Bir aile markası olarak LEGO, Türkiye’de de çok sevilen bir marka. Hem pazar potansiyeli olarak hem de oyunun çocuklarda ve LEGO tutkunu yetişkinlerde ortaya koyduğu gücü göz önüne alarak, LEGO aşkının tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de güçlü olduğunu söylemek mümkün. Öyle ki son bir yılda Türkiye’de satılan LEGO kutularının toplam yüksekliği, Galata Kulesi’nin 2000 katına eşit. İşte Türkiye’deki LEGO aşkının devasa gücü!
LEGO Hakkında Eğlenceli Bilgiler:
- Sadece en iyisi yeterince iyi olabilir – Ole’nin sloganı hala kalite ve güvenlik için çıtayı belirliyor. Çocukların en sevdiği oyuncağı olmaya dayanıp dayanamayacaklarını kontrol etmek için LEGO yapım parçaları, çocuklarla buluşmadan önce düşürülüyor, eziliyor, ısıtılıyor ve suni ter ve tükürük ile test ediliyor. Hatta yağlı parmakların etkisini test etmek için yağ bile kullanılıyor.
- Mükemmel Kavrama – Her LEGO yapım parçası, LEGO tasarımlarını bir arada tutan mükemmel bir “kavrama gücü” sağlamak için bir kıl genişliği kadar (5 my/0,005 mm) hassas bir doğrulukla kalıplanıyor.
- Kalıcı bir dönüm noktası – LEGO yapım parçası, 1999’da – yani ilk kez tasarlanmasından 40 yıl sonra – Yüzyılın Oyuncağı seçildi.
- LEGO parçası şablonu – Bugün bildiğimiz LEGO yapım parçasının tasarımı 1958’den beri aynı kaldı, yani 60 yıl önce üretilen parçalar bugün yapılanlara uyuyor.
- Bir model değişikliği – 2030 yılına kadar, tasarımı değiştirmeden ya da kalite veya güvenlikten ödün vermeden tüm temel LEGO ürünlerini daha sürdürülebilir malzemelerden yapmayı hedefliyoruz. Sürdürülebilir kaynaklı şeker kamışından yapılmış yaklaşık 150 LEGO yapım parçası ve 2021’de geri dönüştürülmüş PET plastik şişelerden üretilmiş bir prototip LEGO parçası görücüye çıktı.
- Küçük eller için büyük yapım parçaları – LEGO® DUPLO®, küçük çocukların yaratıcı bir şekilde oynamasına yardımcı olmak için 1969’da tanıtıldı – DUPLO yapım parçaları, tüm boyutlarıyla LEGO yapım parçalarının iki katı boyutunda.
- Mükemmel uyum – LEGO Oyun Sistemi içindeki tüm yapıların birbirleriyle uyumlu olmasını sağlamak için her LEGO Minifigürü, saçları veya herhangi bir şapkası veya aksesuarı olmadan 4 LEGO yapım parçası uzunluğunda üretiliyor.
Daha parlak bir gelecek inşa etmek
Geçtiğimiz 90 yıl, oyunun tüm çocuklar için ne kadar önemli olduğunu gösterdi. Bu nedenle, LEGO Group’un kar paylarının yüzde 25’i LEGO Foundation’a gidiyor ve dezavantajlı durumda olanlar ile krizlerden etkilenenler de dahil milyonlarca çocuğa oynama ve öğrenme şansı veriyor. Geçen yıl LEGO Foundation, dünyanın dört bir yanındaki çocukların oyun yoluyla potansiyellerine ulaşmalarına yardımcı olmak için 440 milyon ABD dolarının üzerinde bir taahhütte bulundu.